Mar 28

Foxit Reader – vähän parempi PDF selausohjelma

Adobe Acrobat readerissä on perinteisesti ollut yksi ikävä ominaisuus, tai oikeastaan se puute. Sillä ei voi tallentaa täydettyjä pdf lomakkeita itselleen talteen, tähän on tarvinnut maksullisen pro version.

Foxit Reader on silloin hyvä vaihtoehto, varsinkin kun se on ilmainen ja kenen tahansa ladattavissa. Ilmaisuuden lisäksi Foxit Reader voi sekä tallentaa täytettyjä lomakkeita että lisätä pdf dokumentiin kommentteja, linkkejä, tekstiä ja kuvia. Kaiken tämän lisäksi ohjelma tuntuu käynnistyvän nopeasti ja se avaa PDF dokumentit tabeihin, ei omiin ikkunoihinsa. (tämä ominaisuus on toisille hyvä ja toisille huono juttu)

Tätä ohjelmaa kannattaa kokeilla jos Adobe Acrobat ohjelman perusversio ei ihan riitä, tämä on saatavilla sekä windows että linux binääreinä. Lisätietoja linkistä:

Foxit Reader – foxitsoftware.com

Isommille organisaatioille on tarjolla ns. enterprise versio, joka on myös ilmainen, mutta ohjelma on msi paketissa joka on helppo asennuttaa  automaattisesti isompaan määrään koneita. Muuten ohjelma taitaa olla sama.

Foxit Enterprise  Reader – foxitsoftware.com

Feb 23

Puhelimet isoissa yrityksissä, tapaus LUT

Viimeisen puolen vuoden aikana yliopiston henkilökunnalle on hankittu ainakin 170 uutta matkapuhelinta. Syitä isoon hankintamäärään on muutamia, yliopisto vaihtoi vuoden 2012 alkupuolella sekä puhelinkeskusjärjestelmän,  operaattorin Sonerasta Elisaan että poisti käytöstä lähes kaikki lankapuhelimet. Ajattelin kirjoitella ylös joitakin ajatuksia mitä viime kuukausien aikana aiheeseen liittyen on mieleen tullut.

Vanhentuneet suosituspuhelinmallit loppukäyttäjän ongelmana

Yliopiston tietohallinnon suosittelemien puhelinmallien listalla on vain Nokian Symbian puhelimia, puhelinta valitessaan loppukäyttäjistä kolmasosa kysyi heti listan nähtyään että onko muita vaihtoehtoja? Ei ollut ja suurin osa kysyjistä valitsi pitkin hampain listalta Nokia E7 mallin. Loppukäyttäjistä ainakin kaksi on puhelimen saatuaan ja hetken sitä käytettyään käynyt ilmoittamassa että puhelin on epämiellyttävä ja vaikea käyttää. Kaksi loppukäyttäjää kieltäytyi ottamasta vastaan nokian Symbian puhelinta, käyttävät mieluummin omaa puhelintaan ja liittymää kuin Nokian vanhentuneita malleja ja odottavat että listalle tulisi tuoreempia malleja. Listan puhelimet ovat pääosin julkaistu 1,5-2 vuotta sitten ja ovat vanhentuneita malleja, joihin ei isoja päivityksiä ole tullut.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä että suurin ongelma olisi Nokian puhelintarjonnassa, Nokian Lumia mallien saatavuudesta kyseltiin kovasti, mutta yliopiston tietohallinnon suositusmallien lista rajoittaa vaihtoehtoja. Aina voi toki hankkia puhelinmalleja listan ulkopuolelta, mutta yliopiston helpdesk voi kieltäytyä antamasta tukea loppukäyttäjälle vedoten siihen että kyseessä ei ole suositusmalli. Tämä kannustaa tekemään tilauksia vain suosituslistalta, kukapa sitä nyt haluaisi itsekseen ihmetellä mahdollisen ongelmalaitteen kanssa.

Käytännössä tilanne on se että osa loppukäyttäjistä käyttää itse ostamiaan laitteita työpuhelimena ja suositusmallilistoilla on lähinnä jonkinlainen pelottelumerkitys. Ne työntekijät joihin suosituslistalla pelottelu ei pure hankkivat mieleisensä puhelimen, tarvittaessa omalla rahalla ja niille joiden kohdalla pelottelu onnistuu hankitaan suositusmalli.

Muutoksia puhelimien käyttötavoissa

Puhelimet eivät ole olleet pitkään aikaan pelkkiä puhelimia. Ihmiset käyttävät yrityksen sähköpostia ja kalenteria puhelimilla ja satunnaista web selailua ja lisäsovelluksien käyttöä on ollut jo kauan. Puhelimet eivät ole enää pelkkiä puhelimia ja soittotoiminnallisuus on osalle käyttäjistä täysin toissijaista. Modernit älypuhelimet ovat sovellusalustoja joihin ladataan tarpeen mukaan lisää toiminnallisuutta, eli älypuhelimien käyttömahdollisuudet laajenevat tarpeiden mukaan.

Kaikille uusille puhelimille on tarjolla sovelluskauppojen kautta sekä ilmaisia että maksullisia sovelluksia joilla puhelin muuttuu hetkessä työkaluksi jolla voi tehdä aivan jotain muuta kuin perinteisesti älypuhelimilla on tehty. Jos haluat katsoa HSL:n aikatauluja, niin silloin ladataan sovelluskaupasta HSL:än sovellus jolla sitä käytetään. Facebook päivityksiä varten ladataan Facebook sovellus, Twitter päivityksiä varten oma sovellus, puhelimen oma www-selain voi olla huono, mutta onneksi sovelluskaupasta voi ladata paremman selaimen. Matkalaisen karttakirja ja navigaattori kulkee puhelimessa mukana.

Keskitetty tietohallinto ei oikeastaan voi tehdä mitään tämän muutoksen estämiseksi. Jos työntekijälle tarjotaan vanhentuneita puhelinmalleja, niin osa käyttäjistä hankkii oman puhelimen johon hän voi asentaa mitä ohjelmistoja haluaa ja käyttää sitä työpuhelimenaan.

Tietohallinnon haasteet

Suositusmallilistoja perustellaan usein että rajoittamalla tuettavaa laitevalikoimaa pyritään helpottamaan tukihenkilöstön työtä ongelmatilanteissa. Puhelimia ei huolleta mekaanisesti juuri koskaan, jos laite menee rikki se joko vaihdetaan uuteen tai lähetetään huoltoon. Sama rutiini kaikkien valmistajien ja mallien kanssa. Tärkein ja ehkä ainut tietohallinnon virallisesti tukema palvelu älypuhelimille on Microsoft exchange palvelimen synkronointi, eli käyttäjän sähköposti, kalenteri ja yhteystiedot. Markkinoilla on käytännössä vain neljä erilaista älypuhelinkäyttöjärjestelmää, näiden kaikkien tukeminen Exchange palvelimien kanssa ei ole ylivoimainen tehtävä.

Tietohallintoon pitäisi saada kerättyä osaamista moderneista puhelimista sitä mukaa kun markkinoille uusia laitteita tulee. Tällöin tukihenkilöstölle ei synny osaamisvajetta kun vastaan tulee tukipyyntöjä liittyen uusiin puhelimiin ja niiden käyttöön työyhteisössä. Kun tukihenkilöstöllä on olemassa monipuolista osaamista erilaisista laitteista niin loppukäyttäjien laitekannan yhtenäistäminen ei ole enää kovin tärkeä tavoite.

Yksinkertaisin tapa kerätä tätä osaamista on huolehtia siitä että tukihenkilöiden käytössä on uusia puhelimia jolloin hiljaista osaamista niiden mahdollisistä käyttöongelmista alkaa kertymään, lisäksi pitää olla mahdollisuus kokeilla erilaisia malleja vähän aikaa päivittäisessä käytössä. Mahdollisuus kokeilla uusia laitteita voisi parantaa myös työssä viihtymistä, sillä tällä alalla työskentelevät usein tykkäävät uusien lelujen kokeilemisesta.

Tätä ajatusta voisi laajentaa muuhunkin tietotekniikkaan.  Tietohallinnon tukihenkilöstöllä pitäisi olla mahdollisuus edes vähän aikaa kokeilla omassa työssään uusimpia tietoteknisiä laitteita vaikka heidän varsinaisissa työtehtävissä ei näyttäisi niille olevan tarvetta. Esimerkiksi tablettien kanssa työskennellessä voi työntekijöiltä tulla helpparin toimintaprosesseihin, web palveluihin ja tietojärjestelmien käyttöliittymiin liittyviä parannus- ja kehitysehdotuksia jotka tulevat ilmi vain tablet laitteiden tai älypuhelimien kanssa työskennellessä.

Puhelimien suositusmallilistat olisi syytä heittää ö-mappiin ja antaa työntekijöiden itse valita omaan työhönsä parhaiten sopiva puhelin.

Feb 21

Powicup 2012 – Tiedekunnan kyykkäjoukkueen seikkailut

Teknistaloudellisen tiedekunnan joukkue osallistui lauantaina 18.2.2012 Powicup 2012 kyykkäturnaukseen, kyseessä on itäsuomen suurin kyykkäturnaus jonka järjestää vuosittain Powi Ry Lappeenrannassa. Joukkueemme osallistui kutsusarjaan jossa oli yhteensä 12 joukkuetta, yleisessä sarjassa oli 64 joukkuetta, yhteensä joukkueita oli siis peräti 76 ja kun yhdessä joukkueessa on 4-6 pelaajaa niin lauantaina ylioppilastalon ympäristössä kyykkää pelasi 350-400 ihmistä.

Tiedekunnan joukkueessa oli mukana:

  • Professori Jari Porras
  • Tutkijaopettaja Jouni Ikonen
  • Nuorempi tutkija Leah Riungu-Kalliosaari
  • Nuorempi tutkija Santosh Kalwar
  • Opintosuunnittelija Ilkka Nokelainen
  • Laboratorioinsinööri Ilmari Laakkonen
  • ja täydennyksenä joissakin peleissä mukana tekniikan ylioppilas Katja Marika Savolainen

Kutsusarjan joukkueet oli jaettu kahteen lohkoon, ja alkusarjan ohjelmassa oli peräti viisi ottelua jonka jälkeen pelattiin sijoitus-, välierä- ja finaalipelejä. Edessä oli siis kova otteluohjelma, mutta mieliala oli aamu yhdeksältä korkealla joukkueen kokoontuessa turnausalueella. Joukkueen ensimmäinen peli oli aikataulun mukaan kello 10:30, käytimme odotteluajan hyväksi ja opetimme Leahille ja Santoshille pelin sääntöjä ja näytimme turvallisia heittotekniikoita. Heillä ei ollut lainkaan aikaisempaa kokemusta pelistä ja alku oli ehkä hieman hankalaa.

Aamupäivän peleissä tiedekunnan joukkue joutui pelaamaan hieman vajaalla joukkueella koska Ilmari ja Ilkka kävivät pelaamassa pelejä myös yleisen sarjan puolella, täydensimme joukkuetta yhdellä tiedekunnan perusopiskelijalla että pelaajia päästiin kierrättämään erien välillä. Aamupäivän kahdesta pelistä oli tuloksena yksi voitto ja yksi tappio. Tulokset olivat erittäin hyviä kun ottaa huomioon joukkueen kahden pelaajan vähäisen kokemuksen lajista. Ruokatauolla joukkueesta tuli täysilukuinen kun Ilmari ja Ilkka liittyivät yleisen sarjan puolelta tiedekunnan joukkueeseen.

Iltapäivän peleissä panokset kasvoivat ja ottelut olivat ajoittain jännittävän tasaväkisiä. Vaikka voitontahtoa oli kovasti niin koko aikaa ei peluutettu parhaimpia pelaajia, vaan joukkueen taktiikka ja motto oli  se että kaikki pääsee  pelaamaan mahdollisimman usein välittämättä kokemuksen ja osaamisen määrästä. Tästä johtuen kaikilla oli kivaa ja saavutimme silti iltapäivän kolmesta pelistä kaksi voittoa. Alkusarjan viiden pelin jälkeen olimme saaneet yhteensä kolme voittoa ja kaksi tappiota ja tässä vaiheessa jouduimme odottamaan sijoitustamme alkusarjan lohkossamme jonkin aikaa. Onneksi kaakaota ja voileipiä oli taukotilassa tarjolla.

Jännittävän odottelun jälkeen saimme viimeisten alkusarjaotteluiden tulokset ja olimme päätyneet omassa alkusarjan lohkossamme kolmanneksi, tämä tarkoitti sitä että emme päässeet välieriin taistelemaan finaalipaikasta. Pelasimme kuitenkin sijoitusottelun sijoista 5-6, ottelu oli jännittävä mutta vastustaja ei antanut meille mahdollisuuksia voittoon, joukkueen loppusijoitus oli kutsusarjassa kuudes, eli olimme kirkasta keskitasoa.

Joukkueemme olisi ehkä halunnut paremman sijoituksen, mutta parempaa säätä, parempi pelikavereita ja turnausjärjestelyitä ei voi toivoa. Kaikilla oli hauskaa, pari joukkueen jäsentä sai ekan kerran pelata kyykkää, voittojakin tuli ja kokonaisuudessaan päivä oli mahtava. Kutsusarjan joukkueille oli järjestetty hyvät lepo- ja lämmittelytilat, aamupalavoileivät ja lounaslihapullat muussilla maistuivat hyviltä ja lämpimiä juomia oli tarjolla pitkin turnauspäivää vaihtelevalla kuumuusasteella.

Kiitoksia joukkueen jäsenille hyvästä turnaushengestä, powi ry:lle onnistuneista järjestelyistä ja sekä kutsu- että yleisen sarjan voittajille onnittelut hyvistä pelisuorituksista.

-ilmari-

Jan 30

Part of Global Game Jam 2012

I participated Global Game Jam 2012 last weekend, it’s amazingly good happening.

Main goal is to create working game during 48 hours. We did it, we made game and uploaded it to Global Game Jam site on time. There is few rules when making games, first you have 48 hours time limit, second you get theme for games at friday, and then you start to form teams and start game designing. Atmosphere was very intensive and everyone learnt new things, met nice people and have fun same time.

Editor screenshot from unity

Editor screenshot from unity

Theme was suprise, everyone expected that it’s going to be some word, but it was picture of round snake eating it’s own tail. After  discussions we heard that similar symbol was used by alchemists. During design process we wanted  to have some sort of alchemy included in our game and we decided t use  fire, ice and water elements in our game. (and got change to test unity particle systems for explosions and other effects) We used circle shape and snake too, our playfield was round and there was huge snake moving around playfield.

We wanted to make game in 3D because most of our team members wanted so, some of us have tested unity and blender before, some more and some less, and  those tools were our choice. I ended to use unity and did most of coding in this game,  couple guys did  3D modeling with blender and someone created music. We started with very simple models and got functional prototype running quite quickly, later we remodelled some of gameobjects and added particle effects and explosions.

At end we had simple 3D rotational shooter, where you have to shoot snake moving around you. sometimes snake sends different elementals against you and you have shoot them too before they touch your gun turret. Enemies are getting faster every time you reach new level so game will end sooner or later.

I think most important thing was that everyone had to do small pieces to one game and had a change to learn co-operation of people and software tools. Everyone looked like they had fun too!

If you want to create games,  participate global Game Jam!

Check game play video from youtube if you want to see what we managed to create during weekend.

If you want to try our game, you can download it from Global Game Jam site.

 

 

 

 

Jan 05

wordpress päivityksiä – personal.lut.fi

Asentelin uusimman version wordpressistä ja lisäsin  Graphene teeman ja  NoSpamNX, DropCaps ja WordPRess Social Ring pluginit valittaviin lisukkeisiin.

Graphene teema on erittäin monipuolinen ja sillä voi tehdä todella hienoja blog tai www sivustoja kunhan kuluttaa hieman aikaa siihen perehtymiseen.

NoSpamNX on simppeli roskapostin estäjä plugin, se lisää lomakkeisiin näkymättömiä kenttiä ja merkkaa spammiksi ne postaukset joissa kyseisissä kentissä on sisältöä.

Drop Caps vaihtaa postauksen ensimmäisen kirjaimen isoksi.

WordPRess Social Ring pluginilla saa lisättyä postauksiin twitter, google+ ja facebook napit.

Olkaatten hyvä…

Older posts «